Fotovoltaika je pro firmy konkurenční výhodou

 
Nalézt inovativní řešení v oblasti energetiky je pro firmy jedna z hlavních výzev dneška. Atraktivní cesty otevírají nové dotace.
 

V dnešní době je pro firmy stále důležitější hledat inovativní a udržitelná řešení v oblasti energetiky. Ve hře je ekonomická stránka a konkurenceschopnost, ale i péče o životní prostředí a celkovou udržitelnost. A v neposlední řadě jde i o energetickou nezávislost a bezpečnost. To vše navíc zajímá i zahraniční zákazníky, potenciální mladé zaměstnance a další stakeholdery. S novými dotacemi pro fotovoltaické elektrárny, které přinášejí výzvy RES+ č. 1/2024 a č. 2/2024, se podnikům v České republice otevírají další zajímavé příležitosti.

„Naší hlavní motivací bylo zajistit stabilní provoz skladovo-logistického centra. Jsme situováni v oblasti s poměrně častým výskytem výpadků proudu, což nám kvůli nemožnosti kontinuálně vyrábět a expedovat zboží způsobuje finanční ztráty. Ve chvíli, kdy existovalo optimální technické řešení ve formě fotovoltaiky se záložním bateriovým úložištěm, a navíc bylo možné využít dotace, bylo rozhodnuto,“ uvádí Michal Mlčoch jednatel z firmy GÜHRING. Kromě toho firma počítá díky fotovoltaice s úsporou na spotřebě elektrické energie až 50 %.

Upevnění pozice firmy v regionu

Výzva RES+ č. 1/2024, na niž jsou vyčleněny tři miliardy korun, přináší firmám možnost získat na projekty fotovoltaických elektráren dotaci, která pokryje až polovinu nákladů. Dotační titul má podpořit výstavbu solárních elektráren pro výrobu zelené energie od 50 kW (v Praze od 10 kW), kterou podniky využijí pro svou vlastní potřebu. Výzva RES+ č. 2/2024 se pak zaměřuje na větší projekty fotovoltaických elektráren s výkonem nad 1 MWp. Podpoří jak samostatné, tak i sdružené projekty, které zahrnují více dílčích projektů.

Dotace podpoří nejen pokrytí firemní spotřeby energie, ale orientují se také na spojení firem a dalších aktérů v regionu do takzvaných energetických společenství. Komunitní sdílení energie, tedy právě lokální výroba a sdílení energie mezi jednotkami až tisíci subjekty, bude letošní novinkou i v Česku. A pokud půjdeme v komunitním přístupu ještě dále, mohou se firmy aktivně zapojit do života své lokality, pomáhat třeba místní škole nebo domovu pro seniory anebo mohou vyrobenou energii posílat svým zaměstnancům jako atraktivní benefit.